måndag 20 augusti 2007

Spel Mot Ett Mal/Race Report

Hade det varit en fotbollsmatch sa skulle man kunna sammanfatta mitt lopp idag att det var spel mot ett mal. Och jag var inte det spelforande laget..

Det var svart idag, mycket svart bitvis och det var storre namn an jag som missade (jag hade val iofs missat finalen i vilket fall som helst men...) finalen, t ex min startkamrat Osterbo.

For ev entusiaster kommer en liten aterberattelse. Forsta strackan var lite langre och det var en del stiglopning, bland annat genom ett zigenarlager, eller romerlager om man ska vara politiskt korrekt, men som tur var alla hundar kopplade. Stigen slutade och da var det noggran kompass genom den oftast snariga (se kommentarer fran svenskarna pa orientering.se) skogen. Jag kom forst till ett annat heats kontroll som forvisso lag i min vag men jag laste in mig fel och det blev en liten snurr. Detta scenario skulle upprepa sig flera ganger...Till tvan till exempel. Den hittade jag dock relativt snabbt och det kandes genast battre. Trean dock! Ouch! En glanta mitt bland allt lovsly och till slut var jag tvungen att ga ut pa narmaste stig och lasa in mig. Min kilometertid pa den strackan var knappa 34 min/km...Nu var det lite jobbigt men jag bestamde mig givetvis for att satsa vidare och forsoka kora lite enklare vagval. Fyran blev stig runt, vilket var givet, men aterigen blev det en liten svang i ringkanten. Femman var val forsta kontrollen som jag fick direkt. Sexan var en langre stracka och jag bestamde mig for att kora stig runt ett tag. Jag gissar att jag nog ar ganska ensam om det vagvalet men nu var det sakerhet forst och framst. Dessvarre blev det inte battre an att jag gjorde ett parallellfel pa ett par mossar och tappade lite tid igen. Sjuan gick val okej. Det fanns ju ett stort hygge man kunde anvanda som bollplank. Attan skulle vara enkel men i snaret tappade jag riktningen och hamnade pa stigen vaster om kontrollen. Samma sak till nian och tian. Drev snett och fick studsa tillbaka efter ett snabbt besok pa stigen bakom resp oster om kontrollen. Elvan gick bra och nu kom en tysk som visade vagen till tolvan och som aven visade vagen till de aterstaende kontrollerna aven om jag av ren artighet slappte ivag honom lite fore mig. Jag var inte snabbast pa upploppet. Jag har inte kartan framfor mig nar jag skriver detta men jag tror att jag fick med det mesta.

Sa summa sumarum - ett daligt lopp. Forvisso var det platt vilket jag gillar men kombinationen dalig sikt och finlir och en konstant titt pa kompassen ar kanske inte riktigt min melodi. Garna lite rakare ror. Att anvanda nattorienteringsteknik var nog den basta strategin. Troligtvis ar det slutsprunget redan for min del. Stafetten aterstar men jag tvivlar att jag far fortroendet. Men det ar val inget fel pa Tranas eller Hultsfred...;-)

I don't have the energy at the moment to translate everything I wrote above but, in short: my race was a...not so good one. Some minor mistakes in the beginning was followed by a major one on the third control already. I did try to take more safe route choices after that but I never got any flow in my orienteering. The terrain was a bit like Hilton Falls in the summer time but remove all rocks and replace the ground with sand instead. Most of the area could be described as light green with saplings constantly in your face. In other words poor visibility. You had to keep an eye on your compass at all times and at the same time do fine navigation - not my favourite combination but it was definitely a worthy WOC qualifier course. The best orienteers made it to the final. And...Pam James is one of them. That's AWESOME!

3 kommentarer:

Hultman sa...

Nåja, var inte alltför besviken. Tre man bakom med tid, ytterligare fem som inte ens hittade runt. Inte illa för en 35-årig VM-debutant. För övrigt var du ju klart bästa H35-a i heatet... Njut av din VM-status!
HH

Asp sa...

Vad var det han sa nu igen. Det viktigaste är inte att vinna... Med din nya satsning på 5000 m tycker jag debuten var klart godkänd. Du har många VM framför dig. Såg en löpare från Kazachstan som var född -58 i startlistan. Heja fram de blågula till stordåd // Anders

Brent sa...

Anders is right, you do hve some WOC experiences ahead of you. I hope for the sake of Canadian orienteering not until you are 50;-) but a couple more anyway. Now you have a little bit of an idea about what the whole thing is like and what to expect.